خوردن منظم ماهی ساردین به جلوگیری از شروع دیابت نوع 2 کمک می کند

6 مه 2021- فواید سلامتی ماهی ساردین و ماهی های روغنی به طور گسترده ای شناخته شده است: وجود مقادیر زیادی از چربی های اشباع نشده در آنها به تنظیم سطح کلسترول کمک می کند و از بروز بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند. با این حال، مزایای آنها به همین جا ختم نمی شوند. محققان به سرپرستی دکتر Rizzolo، مدرس و محقق دانشکده ی علوم بهداشتی دانشگاه UOC و موسسه ی تحقیقات بیومدیکالIDIBAPS ، کشف کردند که مصرف منظم ساردین به جلوگیری از شروع دیابت نوع 2 کمک می کند. مواد مغذی زیادی که در ساردین یافت می شود- مانند تائورین، امگا 3، کلسیم و ویتامین D- به محافظت در برابر این بیماری کمک می کند. بر طبق مطالعه یCIBERDEM's Di@betes ، دیابت نوع 2 حدود 14 درصد از جمعیت بالای 18 سال در اسپانیا را تحت تأثیر قرار داده است.

دکتر Rizzolo، توضیح داد که ماهی ساردین نه تنها قیمت مناسبی دارد و در دسترس است، بلکه مصرف آن بی خطر است و به جلوگیری از بروز دیابت نوع 2 کمک می کند. این یک کشف بزرگ علمی است. ما توصیه می کنیم که پزشکان در معاینات دوره ای سلامت این ماده غذایی را به مردم پیشنهاد کنند، زیرا به طور گسترده ای توسط مردم پذیرفته می شود.

نتایج این مطالعه در مجله Clinical Nutrition منتشر شده است.

هفته ای دو قوطی ماهی ساردین

در این مطالعه، 152 بیمار 65 سال به بالا که بیماری پیش دیابت (سطح گلوکز خون بین 100-124 میلی گرم در دسی لیتر) در آنها در سه مرکز مختلف مراقبت های اولیه تشخیص داده شده بود، شرکت داشتند. همه این بیماران تحت یک برنامه غذایی برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار گرفتند، اما فقط گروه مداخله هر هفته 200 گرم ساردین به رژیم غذایی خود اضافه کردند (دو قوطی ساردین در روغن زیتون). برای تسهیل مصرف ساردین، بنیاد آلیشیا به این گروه از شرکت کنندگان فهرستی از دستور العمل های تهیه ی غذا از جمله تهیه ی غذا با کنسرو ساردین داده شد. به شرکت کنندگان توصیه شد که ساردین را بطور کامل و بهمراه استخوان ها بخورند، زیرا این مواد به ویژه سرشار از کلسیم و ویتامینD هستند.

از گروهی که ساردین را در رژیم غذایی خود نداشتند، 27٪ از اعضا در معرض خطر بسیار بالا برای ابتلا به دیابت بودند(اندازه گیری شده توسط پرسشنامه ی FINDRISC).پس از یک سال، 22٪ دیگر نیز در گروه پر خطر برای ابتلا به دیابت قرار گرفتند. از بین گروهی که ساردین را در رژیم غذایی خود گنجانده بودند، 37٪ از اعضا در ابتدای مطالعه در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت بودند. پس از یک سال، تنها 8٪ دیگر از اعضای این گروه در معرض خطر بسیار بالا برای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار گرفتند. همچنین سایر پارامترهای مهم بیوشیمیایی در گروه ساردین بهبود یافت، از جمله کاهش شاخص مقاومت به انسولین(HOMA-IR) ، افزایش کلسترول خوب(HDL)، افزایش هورمون هایی که تجزیه گلوکز را تسریع می کنند(آدیپونکتین) و کاهش تری گلیسیریدها و فشار خون.

دکتر Rizzolo،اظهار داشت: این مطالعه بر روی شرکت کنندگان 65 سال به بالا انجام شده است زیرا میزان ابتلا به دیابت در افراد مسن بسیار بیشتر از جمعیت جوان است: هرچه پیرتر می شویم، رژیم های با محدودیت کالری یا محدودیت برخی گروه های غذایی، می توانند به جلوگیری از دیابت نوع 2 کمک کنند. با این وجود، نسبت فایده به هزینه همیشه مثبت نیست، همانطور که در سایر مطالعات مشاهده کردیم. با این حال، بر اساس این مطالعه ما به این باور رسیده ایم که مصرف منظم ساردین می تواند در جمعیت جوان یک اثر پیشگیرانه قابل توجه همانند گروه بالای 65 سال ایجاد کند.

نقش محافظتی غذا، که با مصرف مکمل ها مشاهده نمی شود

این واقعیت که غذاهایی مانند ساردین- که سرشار از تائورین ، امگا 3 ، کلسیم و ویتامینD هستند - یک اثر محافظتی واضح در جلوگیری از شروع دیابت دارند، به این معنی نیست که مصرف مواد مغذی آن ثبه صورت مکمل های جداگانه، همان اثر را خواهد داشت. دکتر Rizzolo، اظهار داشت: مواد مغذی می توانند در پیشگیری و درمان بسیاری از آسیب های مختلف نقشی اساسی داشته باشند، اما تأثیر آنها معمولاً به دلیل هم افزایی بین آنها و غذاهای حاوی آنها است. بنابراین ماهی ساردین دارای عنصر محافظتی است زیرا غنی از مواد مغذی فوق الذکر است، در حالیکه مصرف هر یک از مواد مغذی آن بطور جداگانه به شکل مکمل، به همان اندازه موثر نخواهند بود.

دکتر Rizzolo، اضافه کرد: ما در فاز دوم این مطالعه، بررسی تاثیر ساردین بر میکروبیوتای روده را آغاز کرده ایم، زیرا میکروبیوتای روده بر تنظیم بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی تأثیر می گذارد، و ما باید بفهمیم که آنها در این اثر محافظتی در برابر دیابت 2 ، چه نقشی را ایفاء می کنند. ما همچنین مطالعاتی را درباره تعدیل بیان برخی ژن های مرتبط با التهاب آغاز کرده ایم، که می توانند در شروع دیابت 2 و بیماری های مختلف نقش داشته باشند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-05-sardines-regularly-diabetes.html